ستاره های سربی
ستاره های سربی

اختر شناسی


سیاره ای که از دنیای مردگان بازگشت

 

iranastro

گروهی از اخترشناسان به شواهد جدیدی دست یافته اند که اگر درست باشد، باعث می شود تا سیاره فم الحوت b که پیش از این یک سیاره مرده تصور می شد، بار دیگر به دنیای سیارات باز گردد.

این تلسکوپ فضایی هابل بود که برای نخستین بار، وجود سیاره ای فراخورشیدی به نام فم الحوت b را آشکار ساخت. اما اندکی پس از این کشف، اخترشناسان این سیاره را یک دنیا مرده اعلام کردند و آن را به عنوان یک توده خاک بی ارزش به کناری گذاشتند. اکنون ناسا ادعا کرده است که فم الحوت b به صورت یک سیاره لفافه پوش (Shrouded Planet) به این دنیا بازگشته است.

به گزارش نیوساینتیست، فم الحوت ستاره درخشان و جوانی است که تنها ۲۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی حوت جنوبی قرار دارد. در اطراف این ستاره، قرصی از گرد و غبار در حال چرخش است که احتمالا از زمان شکل گیری ستاره باقی مانده است؛ مکانی که برای شکل گیری سیارات بسیار مناسب است.

در سال ۲۰۰۸ / ۱۳۸۷، اخترشناسان با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی هابل اعلام کرده اند که یک جسم درخشان در فضای خالی موجود در این دیسک در حال گردش است؛ نشانه ای از وجود یک سیاره که مسیر خود را در میان این خاکروبه های فضایی باز کرده است. این سیاره، نخستین سیاره فراخورشیدی بود که کشف آن در نور مرئی انجام شده بود.

اما آزمایش های بعدی نشان می داد که این سیاره در بستر مرگ است. هیچ تلسکوپ دیگری از جمله تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر نیز نتوانستند فم الحوت b را در عکس ها پیدا کنند. علاوه بر آن، داده های اصلی هابل نیز بیانگر این بود که درخشندگی سیاره شدیدا متغیر است و با توجه به موقعیتش در صفحه گرد و غبار اطراف ستاره، با سرعت زیاد غیرمنتظره ای در حال گردش است. تمام این مسائل باعث شد اخترشناسان نتیجه بگیرند که این جسم درخشان سیاره نیست، و تنها توده ای غبار سرگردان است.
اما تاین کوریه، اخترشناس دانشگاه تورنتو حاضر نبود تا با پذیرش فم الحوت به عنوان یک روح آسمانی از آن دست بکشد. گروه وی روش های تحلیلی جدیدی را برای داده های اصلی هابل به کار بردند و مشاهدات تازه ای را با استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی انجام دادند. آنها از یک روش پردازش تصویر مشابه روش گروه کشف کننده فم الحوت b استفاده کردند، که نور ستاره را فیلتر می کند و مشاهده هر سیاره ای را آسان می سازد. گروه تحقیقاتی همچنین یک روش پیشرفته تر را به کار بردند، روش فیلترسازی که هیچ نشانه ای از تغییرات درخشندگی جسم را نشان نداد.

داده های جدید همچنین نشان می داد که جسم با سرعت خاصی در حال حرکت است که مناسب یک سیاره است و نه یک توده غبار. کوریه می گوید: «صادقانه بگویم که برای ما دقیقا مشخص نیست که نویسندگان اصلی … چطور در آن زمان به چنان نتایجی رسیدند.»

کوریه و گروهش فکر می کنند بهترین توضیح این است که فم الحوت b سیاره ای است که اندکی از مشتری سنگین تر بوده، و در ابری از غبار غوطه ور است. کوریه می گوید: «فم الحوت ممکن است در لفافه ای از غبار پیچیده شده باشد، چرا که این سیاره هنوز توسط دسته ای از خرده سیارات، از اندازه یک تخته سنگ گرفته تا اندازه یک سیارک احاطه شده است.» به گفته وی وجود غبار توضیح می دهد که چرا این سیاره هنوز توسط تلسکوپ های فروسرخ فعلی قابل شناسایی نیست. وی می افزاید این احتمال وجود دارد که اجرام اطراف آن قمری باشند که در مرحله شکل گیری است.

با این وجود، نتایج کار آنها شاید به مثابه آخرین میخ تابوت نباشد؛ چرا که محققان برای اینکه بتوانند فم الحوت b را به دنیای زندگان باز گردانند، کماکان به داده های بیشتری نیاز دارند. اگر مدل جدید درست باشد، فم الحوت b یکی از بزرگ ترین دلایل شهرت خود را از دست خواهد داد: «نور سیاره به جای اینکه ناشی از خود سیاره باشد، از پوششی از غبار سرچشمه می گیرد. این بدان معناست که این جرم دیگر در زمره دنیاهایی که تصویر آنها پیش از این وجود داشته است قرار ندارد.»



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,

|
 


*به وبلاگ من خوش آمدید* نویسنده: *سماکان* *تبادل لینک هوشمند* برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .
Ahvazkian@Gmail.com

اختر شناسی
تلسکوپ
عجایب آسمانها
وقایع نجومی
عکس هایی از فضا
ماه و ستارگان
ستارگان بیشمار در کویرهای ایران
کهکشان راه شیری
داستانهایی از فضا و بیکرانه آسمان
چگونگی خلقت زمین و آسمانها
آیه ها و احادیث
جدیدترین اخبار درباره فضا
پایگاه های نظامی فضانوردی
دریاها و جزایر عجیب و شگفت انگیز
اعماق زمین
دنیای زیر آب
مثلث برمودا
درختان شگفت انگیز زمین
عجایب گردشگری در ایران
همه چیز درباره خورشید
حیوانات و پرندگان
فضانوردان مشهور
ایران در عرصه هوا و فضا
زندگی فضانوردان در خارج از جو زمین
علوم غریبه
احضار ارواح
ارتباط اجنه با انسان
بهشت و جهنم
وقایع آخر زمان
یأجوج و مأجوج
اس ام اس های زیبا
دنیای دایناسورها
دانلود بازی و سرگرمی
نرم افزار و بازیهای موبایل
دانلود نرم افزار و کتب الکترونیکی
دنیای موسیقی
فیلمهایی از فضا

 

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ستاره های سربی و آدرس semakan.LXB.ir و یا این آدرس http://semakan.loxblog.com لینک نمایید ، در این صورت سیستم ابتدا وجود لینک من را در وب سایتتان بررسی میکند ، سپس لینکتان را در وب سایتم ثبت می نماید .





ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

 

 

کشف آهن در خارج از منظومه شمسی ستاره شناسان را به وجد آورد
آیا براستی موجودات فضایی وجود دارند؟
سال1393 (سال اسب) مبارک ...
تبادل اطلاعات از طریق DTN‌ و DSN
مثلث برمودا
نام ستاره ها به ترتیب درخشندگی در آسمان
دانلود آهنگ ستاره با صدای حمید عسکری
سماکان Semakan
بازی مدافع ستارگان
به تعدادی نویسندۀ حرفه ای وبلاگ نیازمندیم ...
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی
وقایع نجومی
سیاره ای که از دنیای مردگان بازگشت
10واقعیت جالب درباره ی کهکشان راه شیری
تصاویر برتر نجومی سال
ثبت لحظه بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله عظیم
تصاویر جالب از بارش شهاب سنگ از آسمان
فناوری فضایی
کویر یزد
سیاره اورانوس
سیاره مشتری
حلقه های نپتون
صورت فلکی
سیارات کوتوله
سیاره سدنا
سیاره نپتون
سیاره زحل
سیاره بهرام
منظومه شمسی

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 117
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



?


كد آهنگ جدید